Interview met Lennert Teugels: 11e plaats op het WK Zwift en bergkoning in de Tour du Rwanda

Gepubliceerd op 13 juli 2021 om 13:19

In de schaduw van de Ronde van Italië, vond ook de Ronde van Rwanda plaats. Deze rittenkoers in Afrika wordt vooral gekenmerkt door de lokale renners, aangevuld met enkele World Tour- en Pro-Continentale teams. Ook één Belgische ploeg maakte de oversteek naar Rwanda, namelijk het Continentale team Tarteletto-Isorex. En de ploeg deed het helemaal niet onaardig, met een 11de plaats in het algemeen klassement voor Gianni Marchand, en eindwinst in het Berg- en tussensprintklassement voor Lennert Teugels, werd het een geslaagde passage voor onze landgenoten. Wij stelden na de koers enkele vragen aan Lennert Teugels, over deze wedstrijd, de kandidatuur van Rwanda voor het WK 2025 en Zwift, een discipline waar Teugels deels zijn specialiteit van maakte.

Naam: Lennert Teugels
Leeftijd: 28
Ploeg: Tarteletto Isorex
Favoriete koers: Absoluut Tour du Rwanda!
Lievelingseten: pizza
Favoriete tv-programma: Dark (serie)
Hoogtepunt wielercarrière: 2e plaats Tour du Vendée 2018
Beste ploegmaat waar je ooit mee hebt samen gereden: Jimmy Janssens
Favoriete wielermoment ooit: Greg Van Avermaet Olympisch kampioen
Grootste wielerdroom: Vuelta of Giro rijden

 

Dag Lennert, eerst en vooral gefeliciteerd met je resultaten in de Ronde van Rwanda! En bedankt dat we je hierover enkele vragen mogen stellen.

Rwanda lijkt op het eerste zicht geen wielerland. Hoe heb jij de wedstrijd daar beleefd qua organisatie en beleving van de supporters?

De organisatie was Frans dus alles was tiptop in orde, te vergelijken met Europese wedstrijden. Alles was veilig en stipt. Rwanda is een enorm wielerland, ze beleven het alsof het de Tour de France is, maar dan op hun continent. Het is ook de grootste race in Afrika, wielrennen is er immens populair. De fiets is er ook het populairste vervoersmiddel, zelfs voor kippen, bananen, noem maar op... Iedereen fietst er

Kigali heeft zich kandidaat gesteld voor het WK in 2025, lijkt het jou realistisch om daar een WK te organiseren?

Absoluut, alles is er aanwezig om een WK te organiseren. De wegen zijn er perfect, en het weer is er goed. Er zouden ook honderdduizenden supporters zijn. Enkel minpuntje is misschien de accommodaties naar voeding toe, maar de beste hotels in combinatie met privé koks moeten voldoende zijn. Het zou ook een enorme boost zijn voor wielrennen in Afrika

 

Op welk niveau moeten we volgens jou het Afrikaanse wielrennen inschatten? We zien op dit moment vrij weinig Afrikanen in Europese koersen. Is er nog een groot niveauverschil?

De vorige jaren wonnen de Afrikanen regelmatig de ronde van Rwanda, dit jaar was het minder. Dit is een trend die ik ook ervaar, het niveau in Europa is de laatste 2 jaar nog enorm gestegen. Met weinig koersdagen is dit moeilijk op te vangen. Als Afrika wil concurreren zullen ze ook Europese wedstrijden moeten betwisten. Want puur fysiek denk ik dat ze gemaakt zijn voor koers. Ze zijn over het algemeen licht gebouwd en hebben een enorme fysiek, ook aangepast aan hitte en velen leven op hoogte. Type Colombianen dus. Op dit moment is er dus een kloof, maar deze kan snel gedicht worden. Afrikaanse renners die worden opgepikt door Pro-Continentale of World Tour teams doen het doorgaans toch vrij snel zeer goed op hoog niveau.

Je bent naast het wegwielrennen ook intensief bezig met Zwiftraces. Zo werd je onder andere 11e op het WK. Hoe ben je in die Zwift Races terechtgekomen?

Ik ben er een beetje toevallig ingerold, ik heb enkele races gereden als training en werd dan gecontacteerd door Stephan Tytgadt van de Belgian Zwift Riders, op dit moment de beste ploeg ter wereld op Zwift. Het was een prima motivatie om de winter door te komen zonder andere vooruitzichten. Er zijn nu ook races (Zwift Racing League Premier Division) met mooi prijzengeld.

Welk potentieel zit er volgens jou in het Zwiftracen? Kan dit een volwaardig onderdeel worden van de wielersport?

Het zou kunnen, maar voorlopig is het een zuiver sprint-platform. Er zijn geen wedstrijden van hoog niveau voor klimmers en alle best gerankte racers zijn sprinters. Ik denk dat dit bewust zo gehouden wordt. Om een volwaardig deel te worden zouden de parcoursen ook zwaarder moeten worden, maar dit zou de brede populariteit kunnen verminderen. Een moeilijke evenwichtsoefening.

Heb je een tip voor onze volgers wat betreft het racen op zwift?

Ik sta veel op de pedalen, omdat je fiets gefixeerd staat kan je zo zeer efficiënt kracht overbrengen. Op de weg is dit minder efficiënt en ook niet aerodynamisch. Voor de rest is het ´draften´ wel een kunst. Dus hoe meer je zwift, hoe meer je leert krachten sparen.

De coronacrisis treft vooral de kleinere koersen. Was het voor jullie ploeg moeilijker om wedstrijden te kunnen rijden?

Zeer zeker, het maakt de kloof tussen World Tour en het continentaal niveau des te groter. Toch vind ik dat onze manager Bauwens zeker zijn best gedaan heeft om er iets van te maken. Met Volta Valencia en Rwanda heb ik toch een mooi programma kunnen afwerken.

Tenslotte willen we je ook nog een vraagje stellen over de toekomst. Droom je nog van de stap naar de World Tour?

World Tour is volgens mij een stap te hoog maar ik ben er wel van overtuigd dat ik in mijn koersen (bergop) mijn mannetje zou kunnen staan in een Pro Continentaal team, zeker als knecht. Ik besef dat ik explosiviteit mis om hoog te scoren op het allerhoogste niveau maar ik ga niet snel kapot, dit is ook een troef. De Giro of de Vuelta rijden is dan ook een droom.

 

Dankjewel voor je tijd en veel succes met je carrière!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb